Algunes preguntes suggeridores: gestió

No és molt presumptuós voler transformar la cultura i l’educació?

Llegir resposta

Només pretenem contribuir modestament al desenvolupament d’una transformació que creiem que ja s’està demanant i de fet, produint (i no només en el sector de museus). Aspirem a posar el nostre granet de sorra pel que fa al el món dels museus d’una manera progressiva, tranquil·la i compartida, tot i que també apassionada.

No hauríem de tenir els museus plens abans per poder valorar després com transformen?

Llegir resposta

Obtenir visitants és en tot cas un mitjà, però no pot convertir-se en una finalitat.

Però insistint en l’anterior, no hi ha alguns museus que es podrien excusar en la vostra explicació per justificar el fet de no suscitar interès; o que fins i tot podrien considerar que és normal que tinguin poc públic perquè treballen amb temes d’interès poc generalitzat?

Llegir resposta

Un museu ha d’aspirar a atreure públic, entre altres coses perquè només si té públic podrà complir la seva missió social. Però és clau no confondre causa amb conseqüència, ja que si a la fi l’objectiu últim és obtenir públic, el museu pot caure amb facilitat en el recurs d’emprar diversos mecanismes de gestió que atreuen públic de forma relativament senzilla, deixant al marge les seves veritables finalitats socials.

D’altra banda, per descomptat que no es pot admetre utilitzar l’argument que el nombre de visitants no ha de ser la prioritat per a excusar la irrellevància social d’un museu. En realitat es tractaria de la situació extrema oposada a la potser més comuna i igualment poc desitjable: tractar de justificar la rellevància social d’un museu omplint-lo gairebé del tot de visitants, emprant per a fer-ho qualsevol reclam, encara que no tingui gairebé res a veure amb l’experiència museística o amb la seva missió social.

Com podrem transformar si abans el museu no agrada?

Llegir resposta

Aspirem a un concepte desenvolupat del verb agradar. Creiem que perquè alguna cosa sigui interessant i persisteixi en el temps, ha de ser rellevant. La millor manera d’agradar és justament mostrar interès en transformar.

Els museus fa segles que existeixen, per què dieu que encara estan mancats de professionals explícitament formats?

Llegir resposta

Malgrat que els museus tenen segles d’existència, la seva funció social ha canviat molt en les últimes dècades, ja que han passat de ser finalitats en si mateixos (amb la col·lecció com a actiu fonamental) a ser mitjans de comunicació, gaudint així d’un paper socioeducatiu que abans no tenien, al menys de forma explícita. En aquest sentit, el congrés de l’ICOM de 1971 a Grenoble marca un abans i un després en el compromís dels museus amb l’educació, identificant a partir de llavors una funció social per als museus concretament relacionada amb la comunicació i l’educació, i marcant així d’alguna manera el concepte de museu contemporani. De forma natural amb aquest canvi, el perfil dels professionals del museu també hauria d’haver canviat ateses les noves funcions socials admeses, però no ho ha fet en la mesura que era necessari. Per posar un exemple, els departaments d’educació solen estar externalitzats o gestionats per conservadors reciclats, i són excepció els museus amb professionals formats ad hoc.

A la meva ciutat volem muntar un petit museu. No obstant això, quan llegeixo la vostra web em sembla que pot ser tot un embolic escometre-ho… No hi ha professionals o empreses especialitzades per poder fer-los un encàrrec i que ho facin tot ells?

Leer respuesta

Sí, hi ha empreses que s’oferirien molt gustoses a fer-ho. Tanmateix nosaltres no hi apostem. Concebre i desenvolupar un museu és apassionant i necessari i creiem que el seu paper és fonamental, també a la societat actual. No obstant això, cal tenir en compte que el museu contemporani eficaç és un fenomen social, no és un fenomen arquitectònic, ni és un fenomen turístic, ni sol ser un bon negoci. Tampoc no és res relacionat amb el món de l’entertainment, de l’edutainment, de la gamification, del wow effect o de la attractions industry, de manera que els projectes museístics orientats en aquesta línia poden generar problemes importants de gestió a mitjà o llarg termini. Un museu nou és un projecte molt més incubat i participat que contractat o encarregat; que necessita, des dels seus inicis, de la complicitat de la seva comunitat en totes les formes i maneres possibles; i que ha d’estar fet amb, per i per a la seva comunitat.

Creieu que els museus cal que cobrin entrada?

Llegir més

A El Museu Transformador, identifiquem el museu contemporani com una organització amb característiques pròpies de les entitats de Tercer Sector, en aquest cas dedicat a la transformació social a través de l’educació i mitjançant l’ús de l’llenguatge museogràfic. Des d’aquest punt de vista, la inclusió, entesa com a justícia social, ha de ser el nord que guiï la política financera de l’museu. Per tant, no creiem que s’hagin de pagar entrades, ja que poques vegades les despeses d’una iniciativa social es carreguen als seus beneficiaris. Seria equivalent als motius pels quals no es paguen els serveis d’una biblioteca.

Darrerament es parla molt de participació als museus, com veieu això a El Museu Transformador?

Llegir més

Com passa amb l’avaluació, la participació no pot identificar-se com un interès aïllat del museu; com una mena d´ultimo grito de moda per tal de ser ara abordat pels museus, sinó com un objectiu estratègic.

Més que participació, preferim el terme integració. No es tracta tant que els ciutadans puguin participar en el museu, sinó que prenguin el museu com una cosa pròpia; que opinin sobre ell, que el critiquin, que el transformin. La idea de base no és només que els visitants puguin participar de certs processos executius del museu més o menys relacionats amb la visita, sinó més aviat que els ciutadans col·laborin amb els estaments estratègics del museu, que hauran de ser prou permeables i accessibles per a permetre-ho.

A El Museu Transformador, el reflex d’aquesta visió es plasma en la nostra intenció de que els adherits al nostre projecte no només procedeixin de la professió museística, sinó de qualsevol àrea de la societat. Imaginem El Museu Transformador com un fòrum mixt, tant de professionals dels museus, com dels seus públics. Pensem que si a mig termini aconseguim això, estarem en el camí de contribuir al fet que el museu contemporani s’entengui, es visqui i es gestioni com quelcom de tots.

07
Museoespiawashington
P1030669 rec
P1010013
DSC05097
noruega20070910 107
foto LNDF
DSC03358
Figura 4-1
_MG_4404_R
P1010035
Figura 4-2
DSC07181
AMNHMediación
_MG_4388_R
_MG_4463_R
0248-3T
_MG_4389_R
MCNB_04
Figura 4-2
Figura 7-4
P1030668 rec
20160224_113337
P1040997
IMG_5214
DSC02058
_MG_4423_R
_MG_0965
110614_niu-19
DSC01803
Figura 4-1
P1040996
BiennaleLyon
110614_niu (19)
SF (4)
Museoespiawashington
BiennaleLyon
P1030661
P1030600
P1030599
New York 2 038
foto LNDF
Figura 3-2
_MG_4402_R
110614_niu (22)
_MG_4525_R
09
02_museu_selçuk (21)
P1040921
noruega20070910 300
DSC08085
110614_niu-22-1
0248 3T
_MG_4430_R
IMAG1475
_MG_4446_R
DSC07096
New York 2 110
AMNHMediación
SF (4)
Figura 3-2
DSC06671
P1040964
01
20160224_113337
05
27,27,365,389.257324
P1030666
noruega20070910 108
29,28,361,382.921570
_MG_8135
DSC08943
P1040989
02_museu_selçuk (17)
New York 171
02
Pixar
_MG_4392_R
IMAG1741
P1030586
DSC02831
DSC08739
P1030583
DSC07658
Pixar
Ens_mirem_barreja (39)
06
08
MCNB_10
noruega20070910 102
02_museu_selçuk (18)
DSC07190
_MG_4411_R
DSC02545
New York 196
New York 2 101
New York 188
01
P1040969
_MG_1372_R
P1030637
noruega20070910 236
DSC05717
03
Figura 7-4
Scroll to Top